MINDFULNESS

MINDFULNESS JA ASAHI KURSSI TURUSSA 13.4.2020

pääsiäismaanantaina 13.4 klo 10:00-15:00


Onko sinulla vaikeuksia rauhoittua ja rentoutua arjessasi? Mindfulness kurssilla opit taitoja rentoutumiseen ja palautumiseen, unen laadun parantantamiseen ja stressinhallinnan vahvistamiseen.


"Kurssi ylitti odotukset, vaikka lajista on jo kokemusta. Innostaa omaehtoiseen harjoitteluun. Suosittelen!"

"Kurssi oli ihana rauhoittuminen ja antoi eväitä harjoittamamaan tässä hetkessä olemista. Liikkeet oli oikein hyvä lisä kurssiin. Kiitos!"

"Kurssipäivä oli varsin rentouttava, mielenkiintoinen, aika kului kuin huomaamatta. Ohjaus ammattitaitoista ja miellyttävää, ohjaajan ääni ja äänenkäyttö todella rauhoittavaa. Olen nukkunut paremmin ja sikeästi kurssin jälkeen. Parasta kurssilla oli se, että sai olla sellainen kuin nyt tällä hetkellä on, ilman kovaa suorituspakkoa"


Kurssilla yhteisenä tavoitteenamme on opetella sinänsä yksinkertaiset Mindfulness -harjoitteet, joiden avulla kiireinen mieli tyyntyy ja stressin oireet lievittyvät. Saat kurssilta mukaasi  kirjalliset ohjeet ja linkit meditaatioharjoitteisin, joiden avulla pääset jatkamaan harjoittelua kurssin jälkeen.


Mindfulnessia on hankala oppia kirjoista lukemalla, se avautuu oman kokemuksen ja harjoittamisen kautta. Kurssipäivän aikana teemme ohjatusti keho-, istuma- ja kävelymeditaation, sekä tietoisen syömisen harjoituksen (omat eväät mukaan). Meditaatioharjoitusten lisäksi teemme myös helppoa ja rauhoittavaa terveysliikuntaa, Asahi Health® liikesarjoja. Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntamuoto, ja Asahi soveltuu erityisen hyvin stressin ennalta ehkäisyyn sekä sen hoitoon. Harjoitteet tasapainottavat mieltä ja rentouttavat kehoa. Harjoitukset sopivat kaikille, eikä harjoittelu edellytä mitään aikaisempaan kokemusta lajista.


Mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) on rentoutus- ja stressinhallintamentelmä, josta on on tehty yli 5000 tutkimusta ja sen on todettu lisäävän stressinsietokykyä ja kykyä elää nykyisessä jatkuvassa muutoksessa. Mindfulness harjoitteiden on myös todettu auttavan univaikeuksiin, keskittymisvaikeuksiin, kivunhallintaan ja ahdituksen ennaltaehkäisyyn. Seuraamme kurssilla alkuperäisiä MBSR menetelmän harjoitteita.


Tule mukaan vaikka yhdessä puolisosi tai ystäväsi kanssa! Tämä rentouttava päivä sopii myös aikaisemmin Mindfulness-menetelmään tutustuneille. Saat mahdollisuuden opitun kertaamiseen ja tukea, innostusta aloittaa Mindfulness harjoittaminen arjessa uudelleen.


Kurssin ohjaajana toimii Mindfulness MBSR (CFM®) -ohjaaja Satu Suominen.

Satulla on ohjannut päätyönään yli kymmenen vuoden ajan hermostoa rauhoittavia ja rentouttavia keho-mieli lajeja. Hän on käynyt kaksivuotisen Mindfulness MBSR –ohjaajakoulutuksen, jossa Center pääkouluttajana on Suomen Mindfulness-pioneeri Leena Pennanen. (lue lisää)


Hinta: 80 €, yht. 5h

Paikka: Pilates Studio Spiraali Turku, Puutarhakatu 49, 2 krs.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen:

satu.suominen@hyvinvointiturku.fi
050 304 3804 (Satu Suominen)


Palautteita aiemmilta kursseilta:

"Oli todella rentouttava päivä, aika meni nopeasti. Sain hyviä vinkkejä ja toimintamalleja, joiden avulla on mahdollista hallita stressiä, pitää vain itse tehdä harjoitteita.Oli turvallinen ja lämmin olo, Kiitos!"

Mindfulness  -kurssi antoi paljon eväitä alkuun. Kehomeditaatio ja tietoinen syöminen erityisesti. En muista milloin viimeksi olisi ollut yhtä hyvä ja "kaikki hyvin!" -olo, mitä kehomeditaation jälkeen. Liikkeet oli rentouttavaa ja avaavaa, harjoitteet varmasti jatkuvat kurssin jälkeenkin. Kurssin kesto oli sopiva, ohjelma ja tauotus toimi hyvin. Kiitos!"

"Kiitos! Sain ajatteluun tukea, rentoutumiseen tukea ja päivä itsessään oli voimiinnuttava!"

"Rauhoittavaa, rentouttavaa ja omaan itseen keskittymistä oli! Kiitos"

"Kiitos! Olen pitkään halunnut osallistua Mindfulness -kurssille. Tämä oli hyvä aloitus ja pääsy Mindfulness -harjoituksiin. Sopivan mittainen ja hintainen kurssi. Sain hyviä ajatuksia ja tuntemuksia myös omiin jumppa / jooga -harrastuksiin. Oman kehon ja itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on oli myös tärkeä osa päivää ja tämä hyvä oivalus ja kuinka sitä ottaa mukaan harjoituksiin. Hetkessä olon harjoittelu tärkeää ja sain siihen nyt ainakin aloittelutyökaluja. Kiitos!"



Mindfulness - mitä se on?

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Mindfulness –menetelmä on alun perin kehitetty stressin hoitoon ja se pyrkii palauttamaan meidät takaisin tähän hetkeen. Tarjoamamme kurssit perustuvat professori Jon Kabat-Zinnin yli 35 vuotta sitten kehittämään menetelmään. Jon Kabat-Zinn kehitti tämän menetelmän Massachusettsin yliopistoklinikalla alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä heidän rentoutus- ja stressinhallintakykyään mm. kovien kipujen keskellä. Hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta löytyi apu, joka toimi hyvin.

Olemme ajatuksissamme usein muualla kuin tässä hetkessä. Olemme tulevassa ja menneessä, muistelemme asioita ja olemme huolissamme. Mindfulness –meditaatiossa ajatusten annetaan tulla ja mennä, se on oman olon kuuntelemista ja kehon kokemusten uteliasta ja hyväksyvää havainnointia. Hyväksyntä on rohkeutta, uskallusta ja pehmeyttä olla sen kanssa mitä on.

Mindfulness sopii sinulle, jos olet kiinnostunut hyvinvointisi ylläpitämisestä ja haluat kokea levollisemman tavan elää.

Mitä ovat MBSR –menetelmän perusharjoitteet?

Menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset, helposti opittavat, mietiskely- ja joogaharjoitteet, joissa keskeistä on hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen. Meditaatiota voi olla mikä tahansa, joka tehdään tietoisesti, eivätkä harjoitteet ole teknisesti vaikeita. Harjoitteissa yhdistyvät keho, hengitys ja mieli luontevaksi kokonaisuudeksi.

Meditaatio –harjoitukset ovat keskeisiä harjoitteita MBSR -menetelmässä.

Kehomediaatiossa  opimme havainnoimaan kehotuntemuksiamme. Harjoitamme mielen takaisin tuomista joka kerta, kun huomaamme ajatustemme vaeltaneen pois harjoittamisesta. Vahvistamme kykyämme keskittyä ja tehdä tietoisia valintoja. Oivallamme, että kaikki mitä tunnemme ja ajattelemme, tuntuu myös kehossa.

Istumameditaatiossa kehitämme kykyämme aistia ja tiedostaa läsnä olevaa hetkeä ja siinä tapahtuvia asioita. Opimme aistimaan kehon tuntemuksia, kuuntelemaan ympäristön ääniä, tutkimaan tuntemuksiamme ja ajatuksiamme. Oivallamme, että kokemukset tulevat ja menevät.

Mindfulness joogassa harjoitamme yksinkertaisia liikkeitä, jotka sopivat kaikille. Harjoitamme  oman kehon arvostamista ja tuomme lempeyttä ja läsnäoloa harjoitteisiin. Mindfulness joogalla on notkistavia vaikutuksia sekä kehoon että mieleen.

Mitä hyötyä harjoittamisesta on?

Mindfulnessia harjoittamalla kehitämme kykyä pysähtyä ajattelemaan ja kokemaan ympärillä tapahtuvaa. Se on myös aikaa itselle, itsensä kuuntelemista. Voimme tutkia uteliaina ja kiinnostuneina tämän hetken kokemusta. Havaitsemme niin epämukavat kuin mukavatkin tuntemukset sellaisina kuin ne ovat, ilman arvostelua. Sallimme tosiasioiden olla juuri sellaisia kuin ne sillä hetkellä ovat. Näin saamme pohjan mahdollisille muutoksille.

Mindfulness –menetelmässä kohtaamme stressin tietoisesti automaattisen reagoinnin sijaan. Usein stressireaktiot tapahtuvat itsestään ja tiedostamatta. Heti kun tarkastelemme tietoisesti, mitä rasittavassa tilanteessa tapahtuu, olemme jo muuttaneet tilannetta, eikä toimintamme enää ole tiedostamatonta ja automaattista.  Tämä siirtyminen tiedostamattomasta reaktioista tietoiseen havainnointiin voi lieventää stressireaktiota ja sen otetta meitä.