MINDFUL BODY

Mindful Body on suomalaisen Katri Kylmälän kehittämä liikuntamenetelmä.

Mindful Body yhdistää kehon ja mielen huoltamista kokonaisuutena sekä perustuu ajatukseen siitä, että kaikki mitä tapahtuu mielessä, tapahtuu myös fyysisenä reaktiona ja kokemuksena kehossa. Mindful Body tunneilla etsitään yhteyttä mielen ja kehon välillä ja pysähdytään kuuntelemaan sitä; miltä tuntuu, miltä tuntuu hengittää, miltä tuntuu rentoutua ja mikä ihmiselle itselleen tuntuu oikealta. Harjoitustunneilla sinun ei tarvitse suorittaa tai saavuttaa mitään. Seuraat ainoastaan ohjeita niin hyvin kuin sillä hetkellä voit.  

Lue lisää Mindfulbodysta http://mindfulbody.fi/


MINDFUL BODY KURSSI

keskiviikkoisin 17:10-18:10, ajalla 31.10-5.12.2018
 
Kaipaatko kehoon lisää venyvyyttä, vetreyttä? Kaipaatko rentoutta, rauhoittumista ja levollista läsnäoloa? Tule mukaan Mindful Body kurssille!

Mindful Bodyn hitaat, helpot liikkeet ja venyttelyt johdattelevat keholliseen läsnäoloon ja mahdollistavat liikkeen kuuntelun ja kehontietoisuuden kehittämisen.  Tunnit ovat valmiita harjoituskokonaisuuksia ja ne sopivat fysiologisesta näkökulmasta lähes kenelle tahansa niiden selkeiden ja yksinkertaisten liikkeiden vuoksi. Näissä tunneissa on matala aloituskynnys, ne ovat helppoja seurata ja eivätkä edellytä mitään aikaisempaan kokemusta. Mindful Body harjoittelu tuo helpotusta niin istumatyöläiselle, aktiivisesti treenaaville kuin ihmisille, joilla kroppa on rasituksessa ja levon sekä palautuksen tarpeessa. Liikkeet avaavat lihaskireyksiä ja parantavat kudosten aineenvaihduntaa.

Kurssi sisältää kuusi kertaa, jokainen teematunti tehdään kahdesti.

Tuntien teemat:

  1. Rintakehä / Hengitä
  2. Lonkka / Avaa     
  3. Alaselkä & Pakara / Tunne

Tunneilla on fysiologinen teema/kehonalue, jota vahvistamme ja avaamme venytyksin. Psykologinen teema kuvaa ”miten” (mielikuvat, ajatukset jne.) kyseisen alueen huoltamista lähestytään.

Mindful Body -tunnit koostuvat seuraavasti:

  • Alkulämmittelyssä kehoa avataan ja lämmitetään, syvien lihasten voimaa vahvistetaan ja tasapainoa kehitetään. Selkäranka saa erityishuomiota sen kaikkiin liikesuuntiin ja niin kehoa kuin mieltä valmistetaan myöhemmin tunnilla tapahtuviin venytyksiin.
  • Vahvista & Avaa -osio perustuu dynaamisiin venytyksiin, fascia-harjoitteisiin sekä syvien lihasten vahvistamiseen kohdealueen mukaisesti.
  • Syvävenytys -osiossa aluetta lämmitetään ensin, sitten venytetään ja lopulta selkärankaa palautetaan venytyksestä.
  • Rentoutus -osiossa fysiologinen ja psykologinen teema yhdistyvät ja niin keho kuin mieli viedään kokonaisvaltaiseen rentoutumisen ja läsnäolon tilaan.

Kurssin tuntien tarkemmat kuvaukset:

”Rintakehä / Hengitä.” Hengitys on psyykkisen ja fyysisen olemuksemme välinen silta, johon heijastuvat niin ihmisen fysiologiset kiputilat, kireydet ja ryhti kuin esimerkiksi stressin ja rentouden tilat. Kun ihminen on stressaantunut ja ahdistunut, se vaikuttaa välittömästi myös hengittämiseen; hengittämisestä tulee pinnallista, nopeaa ja kireää. Jo se, että keho on rento ja mieli levollinen, sallii syvän, rennon ja rauhallisen hengityksen. Tunti avaa fysiologisesti rintarankaa, jolloin rintalihakset, lapaluiden alue, niska-hartiaseutu ja olkapäät saavat venytystä.  Liikelaajuuksia kasvatetaan rintakehän ja yläselän alueella, jotta keuhkot pääsevät laajenemaan koko kapasiteetiltaan.” Hengitä” teemana opastaa kohti tietoista, syvää ja rauhallista hengittämistä. Hengittäminen on avain rentoon olotilaan, joka sallii erilaisten tuntemusten kokemisen ja matkan aloittamisen syvemmälle omaan kehoon, kohti hyvää oloa.


Lonkka” -tunnin fysiologia perustuu nimensä mukaisesti lonkkanivelen avaamiseen ja sen liikkuvuuden parantamiseen. Kun kyseessä on iso nivel, sen avaamiseen tarvitaan laajoja liikeratoja ja monia eri suuntia, eri lihasryhmien aktivoinnin ja venytyksen kautta.  Lonkkanivelen liikerata aukeaa dynaamisilla venytyksillä, joissa pääpaino on etu-, taka- ja sisäreisissä, lonkan koukistajissa, alaselässä ja lonkan loitontajissa.  Lonkkanivelen ja alaselän stabilointia lisätään vahvistamalla keskivartalon ja lantion seudun syvää lihaksistoa.
 
Alaselkä & Pakara” tunnilla koko selkäranka saa monipuolisesti liikettä ja istumisesta kiristyvät lihakset saavat helpotusta tukkoisuuteen ja väsymykseen. Tunnilla avataan alaselkää ja pakaraa erityisesti pyöristysliikkeen ja vartalon ”takaketjun” avaamisen kautta. Niska-hartiaseutu, takareidet, sisäreidet kuin pohkeetkin aukeavat tunnin aikana, lisäten lämmön tunnetta sekä kokonaisvaltaista rentouden tunnetta koko kehossa.
 
 
Kurssin ohjaa fysioterapeutti, Mindful Body -ohjaaja Satu Suominen.

HINTA

102 , yhteensä 6 harjoitustuntia

Maksuvälineinä kursseilla käyvät myös Smartum liikuntasetelit, Smartum Saldomaksu, E-passi, Edenred Virikesetelit ja Virikekortti.

 

Tiedustelut ja ilmoittautuminen:

satu.suominen@hyvinvointiturku.fi
050 304 3804 (Satu Suominen)